سخنرانی وزیر آموزش و علوم در پارلمان و گزارش اقدامات انجام شده در راستای توسعه آموزش، علم و سیاست گذاری جوانان

گیورگی آمیلاخواری وزیر آموزش، علوم و جوانان گرجستان در قالب ساعت وزرا، طرح های اجرا شده و در دست اقدام در حوزه آموزش، علم و سیاست گذاری جوانان را به نمایندگان مجلس ارائه کرد.

سخنرانی وزیر آموزش و علوم در پارلمان و گزارش اقدامات انجام شده در راستای توسعه آموزش، علم و سیاست گذاری جوانان

سخنرانی وزیر آموزش و علوم در پارلمان و گزارش اقدامات انجام شده در راستای توسعه آموزش، علم و سیاست گذاری جوانان

گیورگی آمیلاخواری وزیر آموزش، علوم و جوانان گرجستان در قالب ساعت وزرا، طرح های اجرا شده و در دست اقدام در حوزه آموزش، علم و سیاست گذاری جوانان را  به نمایندگان مجلس  ارائه کرد.

وزیر در سخنان خود توجه نمایندگان پارلمان را  به بودجه رو به رشد نظام آموزشی که در سال 2024 به میزان بی سابقه - 2.51 میلیارد لاری رسید، جلب کرد.

گیورگی آمیلاخواری در خصوص آموزش پیش دبستانی از معرفی آموزش دو زبانه به منظور تقویت اقلیت های قومی، ارائه آموزش با کیفیت و ارتقای سطح تسلط بر زبان دولتی پرداخت. به گفته وی، با همکاری نزدیک نمایندگان شهرداری های مربوطه و وزارتخانه، اقدامات در این راستا به طور فعال در حال انجام است، از جمله برای سال تحصیلی 2023-2024، در این برنامه، 61 درصد از موسسات پیش دبستانی غیر گرجی زبان مشارکت داشتند.

وزیر بر اهمیت اتخاذ تصمیمات پژوهش محور در فرآیند برنامه ریزی سیاست گذاری آموزشی تاکید کرد. به گفته وی، مرکز ملی تحقیقات آموزشی که در سال 2023 تأسیس شد، سال گذشته سه مطالعه در مقیاس بزرگ را برای ارزیابی جامع جهت گیری های راهبردی آموزش مدرسه ای، از جمله برنامه درسی ملی، کتاب های درسی مدرسه ای، توسعه حرفه ای معلمان انجام داد. هدف از این مطالعات، تطبیق نظرات و مواضع مختلف در خصوص چالش‌های موجود در نظام آموزشی مدارس و  بر این اساسریا، برنامه‌ریزی اقدامات آینده بود.

گیورگی آمیلاخواری همچنین از اقداماتی که در راستای اصلاحات جاری در نظام آموزش عمومی برداشته شده است، صحبت نمود.  وی از جمله موارد تصویب سند جدید اهداف ملی آموزش عمومی، بازنگری در تمامی استانداردهای درسی، اجرای برنامه های آموزش حرفه ای در مدارس و تامین آزادی تحصیلی بیشتر مدارس را مورد تاکید قرار داد.

وزیر درخصوص افزایش حقوق معلمان گفت که با در نظر گرفتن اصول انصاف و ایجاد نظام شفاف حقوق و دستمزد، سیاست حقوق معلمان در حال تغییر است که در نتیجه از اول ما ژوئیه سال جاری، حقوق معلمان به طور متوسط ​​500 لاری افزایش خواهد یافت. به گفته وزیر، قدردانی از حرفه معلمی یکی از وظایف اصلی این وزارتخانه است که مصداق بارز آن، برپایی روز ملی معلم و جایزه ملی معلم است که در سال ۲۰۲۳ به یازده معلم تعلق گرفته است.

در خصوص زیرساخت های مدارس، به گفته وزیر، بهبود زیرساخت های مدارس در سراسر کشور ادامه دارد. در این مرحله بیش از 170 مدرسه توسط سازمان توسعه زیرساخت های آموزشی و علمی در حال ساخت و بازسازی است.

به گفته وزیر، آموزش حرفه ای مهمترین اولویت دولت گرجستان است. همانطور که وی خاطرنشان کرد، وزارتخانه چشم انداز جدیدی را برای ارتقای توسعه آموزش حرفه ای ایجاد کرده است که شامل تقویت مشارکت بخش خصوصی در سیستم، بهبود و ارتقای صلاحیت مدیران و معلمان آموزشگاه های حرفه ای، ترویج معرفی آموزش حرفه ای در مدارس و به روز رسانی حرفه ها و صلاحیت ها می شود.

گیورگی آمیلاخواری به بیان تازه ها در حوزه آموزش عالی پرداخت و برنامه های آتی را در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار داد. به گفته وی ابتکارات زیادی در زمینه حمایت از دانشجویان اجرا شده است، از جمله:

  • تعداد دریافت کنندگان بورسیه و مبلغ بورسیه دولتی دو برابر شده است؛ ۵ هزار دانشجوی برتر و موفق دانشگاه های دولتی به جای 150 لاری، ماهانه 300 لاری کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند.
  • بر اساس تصمیم دولت گرجستان، دانشجویانی که وضعیت آنها به دلیل بدهی مالی به حالت تعلیق درآمده بودند، بدهی شان صفر شده؛ در مجموع حدود 30 میلیون لاری از  بدهی مورد نظر مورد بخشودگی قرار گرفته است .

نوآوری نظام آموزشی گرجستان این است که آموزش از راه دور به صورت جزئی ویا کاملا آنلاین، در سیستم آموزشی گرجستان مجاز و فهرستی از زمینه های آموزشی تعیین می شود که در آن امکان استفاده جزئی یا کامل از مؤلفه آموزش الکترونیکی وجود دارد. برای اولین بار، به رسمیت شناختن تحصیلات دریافت شده در خارج از کشور از طریق آموزش از راه دور مجاز می باشد، پس از تدوین استانداردهای تضمین کیفیت، ایجاد یک دانشگاه کاملا آنلاین امکان پذیر خواهد بود.

در سخنرانی خود وزیر آموزش همچنین به توسعه برنامه 1+4 اشاره شد که در چارچوب آن، از سال تحصیلی 2024-2025، بودجه بورسی دولتی دانشجویان اقلیت قومی دو برابر شده است. سالانه از هر اقلیت قومی (آذربایجانی و ارمنی) ۲۰۰ دانشجو  تامین مالی خواهد شد.

گیورگی آمیلاخواری در راستای ارتقای بین المللی شدن آموزش عالی، موضوعات مربوط به اعطای اعتبار ABET به برنامه های STEM (علم، فناوری، مهندسی، و ریاضیات) در مقطع کارشناسی دانشگاه های گرجستان و ارتقای مشارکت دانشگاه های گرجستان در نمایشگاه های بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار داد. علاوه بر این، به گفته وی، عضویت گرجستان از سال 2024 در شبکه اروپایی "Eurydice Network" که بخشی از برنامه Erasmus+ است و تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا و Erasmus+ را متحد می کند، از اهمیت زیادی برخورداد است.

به گفته وزیر در چارچوب ترویج بین المللی شدن آموزش، برنامه کمک مالی صندوق نوآوری رقابتی (CIF) که یک ابتکار بی سابقه ای است هزینه ای به میزان  4.2 میلیون دلار به دانشگاه های گرجستان به منظور اجرای برنامه های آموزشی مشترک و دوگانه اختصاص داده شده است.

گیورگی آمیلاخواری در این سخنرانی به موضوعات مختلف و مهمی از جمله ابتکارات اجرا شده برای حمایت از توسعه دانشگاه بین المللی کوتایسی، حوزه علم  و سیاست جوانان پرداخت.

از 1 ژانویه 2024، سیاست جوانان بخشی از سیاست یکپارچه آموزشی دولتی شد. بر این اساس، گیورگی آمیلاخوری ابتکارات جاری و برنامه ریزی شده در راستای توسعه سیاست های جوانان را به جامعه معرفی کرد. وی از جمله در مورد "Studfest 2024" صحبت کرد که در چارچوب آن حدود ۲۰ هزار دانشجو از 54 دانشگاه در رویدادهای  مختلف شرکت کردند. وزیر پروژه های جاری را در زمینه سیاست جوانان خلاصه کرد و به برنامه های برنامه ریزی شده در آینده توجه کرد. همانطور که وی خاطرنشان کرد، توسعه اردوهای جوانان همچنان یک اولویت مهم است.

https://mes.gov.ge/content.php?id=13792&lang=geo

کد خبر 20153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =